logo

Van offline naar online

Van offline naar online

Online doneren neemt toe, omdat goede doelen hier steeds vaker de gelegenheid toe geven. Ook zijn steeds meer mensen gewend om zaken via de computer af te handelen.

Online fondsenwerving is niets meer dan het inzetten van website, e-mail en social media om mensen te vragen om een gift. Een betaalknop op de website valt hier onder, maar ook de actieplatforms waarvan goede doelen gebruik kunnen maken. Je kunt geefverzoeken doen via een Facebook pagina en hier de achterban vragen om weer hún vrienden op social media in te schakelen. Informatie en geefverzoeken via e-mail zijn de online equivalenten van acceptgiro’s en kwartaalmagazines.

Stichtingen die voornamelijk via de twee laatst genoemde wegen fondsen werven, zien wellicht als een berg op tegen de ‘online wereld’. Dat de achterban vertrouwd is met de manier waarop ze nu benaderd wordt en helemaal niet zit te wachten op een e-mail in plaats van een envelop in de bus, is voor een groot deel van de gevers ongetwijfeld waar.
Toch valt er niet aan te ontkomen om online activiteiten te ontplooien. Voor het deel van de gevers dat wèl via e-mail benaderd wilt worden, maar zeker ook om nieuwe mensen te kunnen aanspreken. En vooral ook om veel concreter en specifieker te kunnen communiceren.

En die trouwe donateur, die voor het internetbankieren zoon of dochter moet inschakelen, val die er vooral niet mee lastig.

 

Hans de Groot
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website